سفارش تبلیغ
صبا ویژن


محمد رویانیان، ‌رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت که عملاً نماینده دکتر احمدی‌نژاد در بحث حمل‌ونقل است،‌در مناظره‌ای شنیدنی با محسن هاشمی رفسنجانی، مدیرعامل شرکت متروی تهران کارشناس‌ترین فرد در بحث حمل‌ونقل را معرفی کرد.
به گزارش خبرنگار _آینده _، از حاشیه‌های جالب این مناظره آن بود که رویانیان از مجری رادیو گفتگو پرسید، شما نگفتید طرف مقابل من محسن هاشمی است و محسن هاشمی هم گفت: من تقصیر ندارم،‌ تقصیر رادیو فرهنگ است که مجری تذکر داد، ‌این‌جا رادیو گفتگوست، نه رادیو فرهنگ!
مجری: در چند شب گذشته، ریاست‌جمهوری در مورد مترو و نحوه مدیریت آن، صحبت کرد، در این باره با آقای محسن هاشمی رفسنجانی، مدیرعامل محترم مترو تهران گفتگو می‌کنیم.
رئیس‌جمهور در سخنان دیشب خود به این نکته اشاره کردند که دولت مدیریت مترو را به عهده خواهد گرفت، آیا اداره مترو در محدوده اختیارات دولت است؟
هاشمی: بنده درست منظور رئیس‌جمهور را از این موضوع متوجه نشدم، ولی آن چیزی که از لحاظ قوانین مطرح است خدمت شما عرض می‌کنم. در سال 1354، شرکت مترو در شهرداری تهران تشکیل شده است، قانون آن مصوبه مجلس بوده که در آن نوشته به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود که اداره راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) را برای ساخت تأسیس کند. تا سال 1359 که این قانون توسط شورای انقلاب وقت تغییر داده شده و گفت به «شهرداری تهران» اجازه داده می‌شود به «دولت ایران» تغییر داده شد و شرکت مترو از سال 59 تقریباً یک شرکت دولتی شده و این تا سال 1379 ادامه پیدا کرد که مجدداً تصمیم گرفته می‌شود شرکت مترو به حالت قبل باز گردد و مصوبات آن در هیأت دولت تصویب شد و به تصویب شورای شهر می‌رسد، مجدداً شرکت مترو به شهرداری باز می‌گردد و اساسنامه آن به تصویب شورای شهر و به تأیید وزارت کشور می‌رسد که در بند 14 اساسنامه صحبت از وظایف مجمع می‌کند که جزو وظایف آن، تغییر اساسنامه هم هست. یعنی احتمالاً اگر این‌کار بخواهد صورت گیرد، باید به تصویب مجمع برسد و برای اجرایی شدن باید به تصویب شورای شهر تهران برسد تا این‌که اجرایی شود. البته این را هم بگویم که این موضوع به بنده ارتباطی ندارد، چرا که در حیطه وظایف مدیرعامل و هیأت‌مدیره نیست و وابستگی به شهرداری و تغییر اساسنامه وابستگی به دولت و یا هر ارگان دیگر، جزء وظایف مجمع است که رئیس مجمع هم آقای قالیباف است در نتیجه بنده نمی‌توانم پاسخگو باشم که این‌کار می‌تواند انجام شود یا نمی‌تواند.
مجری: آقای هاشمی بحث مونوریل یا قطار هوایی هم جزء بحث‌های مطرح شده بود، با توجه به سابقه کارهای اجرایی در حوزه مونوریل، شما فکر می‌کنید این‌کار اجرایی است؟
هاشمی: البته شما می‌دانید به دلیل نوع برخوردهایی که در دو سه هفته اخیر شده، ‌از من خواسته شده در این مورد زیاد صحبت نکنم تا نسبت به موضوع حساسیت‌هایی پیدا نشود، به دلیل این‌که فضا مقداری سیاسی شده است. دست‌اندرکاران در شهرداری و دولت نمی‌خواهند چنین فضایی بر مترو حاکم شود که مردم تهران از این بابت ضرر کنند.
مجری: آقای رویانیان شما مشاور رئیس‌جمهور در حمل‌ونقل کشور هستید. نظر شما راجع به صحبت‌های شب گذشته رئیس‌جمهور چیست؟
رویانیان: موضوع ترافیک تهران یک موضوع پر دغدغه و مسئله اصلی شهر تهران است، ‌موضوع چند وجهی است و با اقدامات مختلفی باید حل شود، این اقدامات باید به عنوان اقدامات اساسی و اقدامات قیمتی و همچنین یک‌سری اقدامات غیرقیمتی و مدیریتی، با هم به صورت مهندسی همزمان مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد. به طور مثال، توصیه ما به اصلاح تقاطع‌ها، توسعه پارکینگ‌ها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در ابتدا باید بر اساس طراحی یک شبکه حمل‌ونقل ترکیبی در تهران صورت پذیرد، سپس بسته مدیریتی این حمل‌ونقل بر روی این شبکه تعریف شود و بعد ما به فکر توسعه باشیم. به طور مثال، ما الان 6500 اتوبوس فعال در تهران داریم،‌اگر بخواهیم یک شبه 5 هزار دستگاه به ناوگان اضافه کنیم، در کجا می‌خواهند تردد کنند، در چه شبکه‌ای می‌خواهند کار کنند؟ چه سامانه مدیریت نرم‌افزاری‌ وجود دارد که این همه اتوبوس را هدایت کند. ما الان 6500 دستگاه اتوبوس داریم که 6500 راننده تصمیم می‌گیرند چه کنند؛ در حالی‌که باید یک سیستم مدیریتی بر همه این‌ها اشراف داشته باشد تا به نفع مردم بشود. یکی از ابعاد حمل و نقل عمومی مترو است که اتفاقاً بهترین و محکم‌ترین نوع حمل‌ونقل برای مصرف طولانی مدت است، البته تاکسی هم هست که تعریف دیگری دارد ولی الان در شهر تهران، تاکسی‌ها معادل اتوبوس، مسافر جابه‌جا می‌کنند. یک بحث دیگر، بحث تغییر آمایشی سرزمین است، مکان‌های ترافیک‌زا را باید جابه‌جا کنیم، ‌محدودیت‌ها، ممنوعیتها، طرح زوج و فرد را باید تغییر داد. یکی از نیازهای ما در توسعه حمل و نقل، توسعه مترو است. البته ما باید از تمام کسانی که تا به حال در مترو زحمت کشیده‌اند به خصوص آقای مهندس هاشمی تشکر کنیم، ولی ما معتقدیم که مدیریت مترو باید از یک سیستم جدید، یک نگاه جدید برخوردار باشد و با تعامل گسترده و مشارکت بخش‌های مختلف و بر اساس نیاز جامعه گسترش یابد. ببینید مترو با توجه به نیاز جامعه به صورت جهشی توسعه پیدا کند یا باید بر مبنای پول، ‌دارایی و امکانات دولت و شهرداری توسعه پیدا کند.
مجری: آقای رویانیان، این جهش به چه معناست؟
رویانیان: شما مستحضر هستید که امسال کل اعبتارات مترو تهران را مجلس به طور مستقیم به شهرداری داده است و به هیچ دستگاه دولتی واگذار نکرده است. من حرفم این است که اگر ما بخواهیم با این پول‌ها مترو بسازیم، باید با همین روند فعلی رو به جلو حرکت کنیم و هیچ‌کدام اعتراض نکنیم و بپذیریم که سالی 10-8 کیلومتر مترو با واگن توسعه یابد یا باید بپذیریم سالی 20 کیلومتر مترو ساخته شود که در این مورد دو نوع نگرش وجود دارد. آقای رئیس‌جمهور دکترای حمل‌و نقل ریلی دارد و شهردار گذشته تهران و رئیس‌جمهور فعلی است، ‌اعتقاد دارد ما باید یک تلفیقی از مدل‌های گوناگون حمل‌ونقل شهری را داشته باشیم. حرف ما این است اگر می‌خواهیم 20 کیلومتر مترو در سال پیش‌رو داشته باشیم، باید با هم هماهنگ شویم که اول بودجه مالی آن را تأمین کنیم، ‌بر اساس اصل 44 چقدر می‌توانیم از شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی استفاده کنیم.
مجری: آقای هاشمی، ما نظر شما را هم می‌شنویم.
هاشمی: البته، این بحث‌ها کلیات است، ببینید خط یک، 30 کیلومتر است که بیش از 14 کیلومتر آن بر روی زمین حرکت می‌کند، در شوش مترو بر روی زمین حرکت می‌کند، در شهرری هم در داخل زمین و هم بر روی زمین حرکت می‌کند و دوباره تا بهشت‌زهرا بر روی زمین حرکت می‌کنیم. در خط 2 هم همین‌گونه تلفیقی عمل می‌شود. بنابراین ما بر اساس ویژگی‌های مسیر و موانع فییکی مسیر را تأمین می‌کنیم. این طور نیست که من بگویم برویم زیرزمین یا آقی رئیس‌جمهور دستور بدهد که برویم روی زمین.
مجری: ‌آقای هاشمی، متروی تهران در چند هفته اخیر با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده، به هر حال با کمک دولت و شورای شهر تهران باید مشکلات حل شود، ‌چرا هنوز مشکل وجود دارد؟
هاشمی: همان طور که می‌دانید 70-60 درصد مشکل ما، مشکل تأمین واگن است، بخشی در حدود 20 درصد مشکلات یارانه‌ای قطعات یدکی بود که در حال حاضر حل شده است و این موضوع با آمدن بخشی از قطعات یدکی و پیمانکاران فنی، در حال حل شدن است. بخشی هم مربوط به واگن است و تا زمانی‌که ما واگن به خطوط مترو تهران تزریق نکنیم، مشکلات مربوط به کمبود قطار به این سادگی و به این زودی حل نمی‌شود.





مبلغ قرارداد هم کم نیست، قرارداد ما با واگن‌سازان داخلی حدود 900 میلیارد تومان است که از این مقدار، 170 میلیارد تومان آن پرداخت شده، باقی‌مانده آن باید در طول دو سال و نیم آینده پرداخت شود. در نتیجه ما عددی در حدود 400-300 میلیارد تومان نیاز داریم تا بتوانیم واگن‌های متروی تهران در طول دو سال و نیم اینده برای خط یک، دو، پنج و بخشی از خط چهار که هم‌اکنون در حال سرویس‌دهی است را تأمین کنیم و اگر این تأمین نشود، ما قطعاً در پیک اسفند مشکلات بیشتری داریم، چه مترو در اختیار شهرداری باشد چه در اختیار دولت، فرقی نمی‌کند چرا که در تعداد واگن فرق نمی‌کند.
مجری: آقای هاشمی در مطبوعات اشاره می‌شد که مشکل مترو، مشکل مدیریت مترو هم هست، اگر ممکن است بفرمایید این مشکلات مدیریت چگونه قابل حل شدن است.
هاشمی: بله، بحث کم‌کاری پرسنل یا ناراحتی پرسنل، همان‌طور که شما می‌دانید در هر سازمانی، کارکنانی هستند که می‌توانند راضی یا ناراضی باشند و بالاخره درصد کارایی یا کارورزی یک سازمان هیچ‌وقت صددرصد نیست و من هم نمی‌توانم بگویم که در متروی تهران توان مدیریتی و پرسنلی ما صددرصد به کار گرفته می‌شود ولی رفتن به خطا، صحبت‌هایی که اختلافات را بیشتر می‌کند و نپرداختن به مشکل اصلی که کمبود قطار و واگن است، صحیح نیست. می‌دانید کل بودجه متروی تهران به قول آقای رویانیان 600 میلیارد تومان است، بر اساس برنامه‌ای که از طرف دولت و مجلس به ما ابلاغ شده است، حالا چگونه ما می‌توانستیم با این پول 900 میلیارد تومان واگن بخریم و در ضمن خطوط مترو را هم 15-10 کیلومتر توسعه دهیم؟
مجموعاً نیاز متروی تهران سالی 1500 میلیارد تومان است، ما به جای این مبلغ سالانه از دولت و شهرداری 300-250 میلیارد تومان دریافت کردیم. در نتیجه هم مقداری توسعه دادیم و هم خطوط گذشته را بهبود دادیم و هم مقداری واگن تأمین کردیم.
مجری: آقای هاشمی این مشکل که هنوز وجود دارد، پس کی حل می‌شود، حداقل یک زمان تعیین کنید؟
هاشمی: مطمئن باشید که هر وقت اعتبارات برای تأمین واگن تهیه شود و فرصتی داده شود تا واگن‌سازان داخلی واگن بسازند، ‌این مشکلات می‌تواند حل شود.
مجری:‌ آقای رویانیان شما به دغدغه آقای هاشمی می‌پردازید؟
رویانیان: به من اطلاع داده نشده بود که قرار است با آقای هاشمی مباحثه‌ای داشته باشم.
مجری: خوب آقای رویانیان، ایشان مشکل اعتبارات است، ‌البته ما به مشکل مدیریت هم اشاره کردیم.
رویانیان: ببینید با اعتبارات تنها که تمام مشکلات حل نمی شود. خود شما هم اگر ماشین و خانه و امکانات داشته باشید، باز هم می‌گویید پول می‌خواهم. اما مثلاً اگر یک شبه 5000 دستگاه اتوبوس وارد شود، کجا تردد می‌کند و کجا نگهداری می‌شود.
هاشمی: آقای رویانیان اجازه بدهید واگن برای مترو بیاید، جای تردد آن کاملاً مشخص است، شما نگران نباشید.
رویانیان: در مورد بحث واگن، ما می‌گوییم توسعه مترو بدین معنی نیست که ما زمین را حفر کنیم و ریل‌گذاری انجام دهیم، بدین معنی است که ما هرچه به جلو می‌رویم، واگن، راه‌اندازی و افتتاح با هم اتفاق بیافتد. در حال حاضر ما مقدار قابل توجهی خط در زیرزمین کشیده‌ایم و باید واگن برای آن تهیه کنیم.
هاشمی: آقای رویانیان بر روی هوا هم اگر خط بکشیم، باز هم باید برای آن واگن تهیه کنیم.
رویانیان: کسی منکر این موضوع نیست، حرف ما این است که چرا جدل کنیم، چرا به دولت اعتراض می‌کنید؟
هاشمی: ما به کسی چیزی نگفتیم، چه کسی جرأت دارد به دولت حرفی بزند؟!
رویانیان: این مشکل برای همه است و همه هم باید در یک جبهه کار کنند و همه ما هم خدمتگزار مردم هستیم. ما می‌گوییم که این مشکل متعلق به کشور است. شما به دلیل وجهه‌ای که دارید، مجلس به شما کمک می‌کند، شهرداری هم که تعامل خوبی با مجلس دارد، شما خودتان می‌بینید چقدر چانه‌زنی می‌کنید و چقدر پول می‌گیرید.
هاشمی: ببینید آقای رویانیان مترو که اعتبارات قانونی داشته.
رویانیان: این موضوع مربوط به سال 81 است و بدهی شما هم بیشتر مربوط به آن دوران است و واگن‌های شما هم کم‌کم به شما تحویل داده می‌شود.
هاشمی: مجلس به مترو اجازه داده است از صندوق ذخیره ارزی، 5/1 میلیارد دلار برداشت کند و وزارت کشور و حتی شخص شما هم تأیید کرده‌اید. در سال گذشته این مبلغ به مترو داده نشد، نتیجه‌اش این شد که واگن‌ها به مترو تحویل داده نشد. البته این پروسه دو سال طول کشیده است.

رویانیان: آقای هاشمی، پروسه این موضوع طولانی است، مشکلات ایجاد می‌شود. آن بانکی که قرار است تأمین اعتبارات کند تحریم می‌شود.
هاشمی: اگر صندوق ذخیره ارزی پول را بدهد که اصلاً تحریم معنی ندارد، در حال حاضر ال-سی باز شده است و فقط نیاز مالی داریم و قانونش هم هست تا مشکل کشور حل شود.
رویانیان: ببینید آقای هاشمی فقط مدیر این نیست که بگوید پول لازم است. حرف ما این است که ایشان در حال حاضر دارند برای شهرداری مترو می‌سازند، شهرداری مدیر حمل‌ونقل و مدیر پایتخت است،‌این را شهرداری باید مدیریت کند. مدیریت این نیست که هر موقع کار به تنگنا برسد داد بزند بگوید پول ندارم. مدیریت یعنی این‌که مجموعه توانایی‌ها، امکانات، ظرفیت‌ها را بتوانیم با هم هماهنگ کنیم، تعامل ایجاد کنیم، با هم مشارکت کنیم، بخش خصوصی را وارد کنیم، بتوانیم در بخش خارجی فعال شویم، بعد هم این‌که شما متناسب با داشته‌هایت مدیریت کنی و به بهره‌وری برسانیم. این‌که ما هر دفعه بگوییم پول نیست و کار تعطیل می‌شود، این‌که مدیریت نیست، این‌کا را که هر انسان عادی می‌تواند به جای ایشان که انصافاً هم زحمت کشیده و خوب کار کرده، انجام دهد. هر کارمند عادی می‌تواند فریاد بزند که پول نداریم و تصقیرها را گردن کس بیاندازد ولی این در شأن آقای هاشمی نیست. ما از آقای هاشمی توقع داریم، ‌شهرداری تهران به اندازه کل شهرداری‌های ایران درآمد دارد و کسی مدیریت آن را برعهده دارد که مدیر ملی بوده و مجموعه قوی‌ای در شهرداری تهران مشغول به کار هستند. ما باید تعامل کنیم و قدرت مشارکت دادن همه را داشته باشیم، با هم کار کنیم و همدلی ایجاد کنیم.
مجری: آقای هاشمی، مردم احتیاج به خدمات دارند، شما بفرمایید به چه مقدار پول نیاز دارید. آقای رویانیان بفرمایید که چه مقدار پول پرداخت شده است؟
هاشمی: اصلاً بحث دادن اعتبارات بی‌مورد که نیست، در سال گذشته بحث شد که متروی تهران این مقدار پول دارد هم برای توسعه و هم تهیه واگن، لذا در بودجه کشور، برای متروی تهران 290 میلیارد تومان تعیین شده که از آن 210 میلیارد تومان به متروی تهران پرداخت شد. در مورد باقی‌مانده پول قرار بود از حساب ذخیره ارزی در اختیار متروی تهران گذاشته شود و مصوبات آن در مجلس داده شده و به تأیید وزارت کشور هم رسید و به دولت رفت که در کمیسیون اقتصاد دولت که جایگزین هیأت امنای ارزی منحل شده بوده متأسفانه اصلاً مسئله مترو مطرح نشد که بتواند این پول داده شود. اگر الان شما می‌بینید نمایندگان تهران، طرحی را به مجلس برده‌اند که مجدداً دولت را مکلف کنند که بودجه یک میلیارد دلار را به متروی تهران بپردازد، به این دلیل بوده که پارسال در قانون به دولت اجازه داده شده که اعتبارات را به مترو بدهند که ندادند، حال امسال یک عده از نمایندگان دلسوز تهران طرحی را به مجلس داده‌اند، یک فوریت آن هم تصویب شده است که ما امیدواریم زودتر به آن رسیدگی کنند و دولت را مکلف کند که این یک میلیارد دلار را به ما بدهد، که ما در سیستم بانکی داخلی بگذاریم و در اختیار تولیدکنندگان داخلی بگذاریم و از طریق تولیدکنندگان داخلی که اشتیاق دارند کار کنند و برای این‌کار اشتغال‌‌زایی هم انجام می‌شود و از طرفی مشکل مردم تهران هم حل می‌شود. چرا دو سال پول به متروی تهران ندادند که در حال حاضر چنین مشکلاتی به وجود بیاید. اگر پول به ما بدهند که ما به واگن‌سازی پارس و واگن‌سازی تهران بدهیم قطعاً این شرکت‌ها مشغول به کار می‌شوند و به کار گرفته می‌شوند و هم واگن تولید می‌شود و هم اشتغال ایجاد می‌شود.
رویانیان: ما پول به متروی تهران داده‌ایم، تمام اسناد آن هم معلوم است و مجلس، دولت و خود آقای هاشمی هم می‌داند.
مجری: چقدر پرداخت کردید؟
رویانیان: هر چقدر که تصویب شده است. مجلس پول تصویب می‌کند. نکته بعدی این‌که وقتی هیأت امنا منحل شد تا شورای اقتصاد شکل بگیرد، تأخیری ایجاد شد. خود بنده در شورای اقتصاد دفاع کردم و این مصوبه از آن‌جا هم عبور کرده است،‌نکته بعدی این‌که واگن‌ها از چین وارد می‌شود.
هاشمی: 5 سال است که ما از داخل واگن تهیه می‌کنیم.
رویانیان: واگن‌سازی پارس را دولت فعال کرده است.
هاشمی: واگن‌سازی تهران را هم شرکت متروی تهران تأسیس کرده است. واگن‌سازی تهران در جنوب تهران کار مشترکی هم با واگن‌سازی پارس برای تولید 455 عدد واگن انجام می‌دهد یک بار شما تشریف بیاورید و ببینید.
رویانیان: شما حرف خودتان را می‌زنید،‌ما دیگر صحبتی نداریم، یک صحبتی آقای راسخ در مورد صحبت‌های رئیس‌جمهور کرده و من را هم نمی‌دانم چرا به پشت خط آورده‌اند.
هاشمی: من هم نفهمیدم، به ما زنگ زدند و گفتند شما آمدید پشت خط، ما هم چون به شما علاقه داشتیم آمدیم.
رویانیان: به ما زنگ زدند اصلاً نگفتند آقای هاشمی پشت خط است.
مجری:‌ آقای رویانیان بالاخره مشکل مردم کی حل خواهد شد؟ آقای هاشمی می‌گویند یک میلیارد دلار نیاز دارند.
رویانیان: مشکل مردم به دست با کفایت دولت، با تلاش شهرداری و مسئولین حل خواهد شد، من عرض کنم مشکلی وجود ندارد و مسئله این است که متروی تهران، یک سیستم حمل و نقل مهمی است که رویکرد به آن در حال افزایش است و باید همه کمک کنیم تا زودتر توسعه پیدا کند و راه‌حل این است که مدیریت جدید اعمال شود یا دولت شخصاً وارد عمل شود یا هر راه دیگر باید همه دست به دست هم دهیم که مترو که یکی از مهره‌های حمل‌ونقلی ماست، مشکلش حل شود. در لندن 300 کیلومتر مترو وجود دارد، ‌سیستم اتوبوس‌رانی به مراتب قوی‌تر و بیشتر از ماست. در هیچ‌کجای دنیا مترور ا به عنوان یک سیستم حمل‌ونقل به صورت تنها به کار نگرفته‌اند.
هاشمی: ولی آقای رویانیان، در هیچ‌کجای دنیا 400 میلیارد تومان تونل و ایستگاه نمی‌سازند که از نصف ظرفیت آن استفاده کنند. این خیلی بد است که نصف ظرفیت مترو در طول سی‌ سال از بین برود و ما واگن برای استفاده نداشته باشیم، متأسفانه از سال 85 هیج قطاری به سیستم مترو تزریق نشده است.
رویانیان: پس این پارتی که شب عید آمده است، چه شده؟
هاشمی: طبق قررداد جدید در خط کرج، 25 عدد واگن اضافه شده، یکی از مشکلات فعلی ما، افزایش مسافران کرج به سمت تهران است.
رویانیان:‌ ما چند وقت پیش در مورد مترو در جایی چند کلمه حرف زدیم، بعضی از سایت‌های منتسب به افراد و بعضی از جاها، شروع کردند علیه ما حرف زدند که بنده کارشناس نیستم و... بنده نمی‌دانم سی سال در کجا کار می‌کردم. الان هر حرفی هم بزنیم، بقیه ناراحت می‌شوم.
هاشمی: آقای رویانیان ما که به اندازه شما کارشناس نیستیم فقط 16 سال سابقه مترو داریم.
رویانیان: الان رئیس دولت ایران، کسی است که قبلاً شهردار تهران بوده دکترای حمل‌ونقل ریلی دارد و کارشناس ترافیک است و بر روی مترو هم تحقیقات زیادی داشته. ایشان کارشناس‌ترین فرد نسبت به مترو است، البته بعد از آقای محسن هاشمی که سابقه زیادی دارند.
هاشمی: البته، بنده دو سال مدیرعامل مترو در زمان ایشان بودم، بحث من این نیست که ایشان کارشناس نیستند. بلکه ایشان هم به خوبی می‌دانند که متروی تهران نیاز به واگن دارد، الان بحث این است که ما برای مترو واگن تأمین کنیم.
رویانیان: باشد ولی بهتر است به جای ناراحتی و فریاد زدن، همه در کنار هم فعالیت و مشارکت کنیم، ‌همه ما مسئول هستیم و باید با هم این مشکل را برطرف کنیم. مانند این‌که یک پلیس، دزد ببیند و فریاد بزند آی پلیس!
هاشمی: من فریاد نمی‌زنم چون دارم با موبایل صحبت می‌کنم اگر بلند صحبت می‌کنم، ‌ببخشید.
رویانیان: صدای شما بد نیست، خشن هم نیست. شما بحمدا... آدم متواضع و خوبی هستید، ‌فریاد هم یک مثال است.
هاشمی: ولی این آقایان رادیو فرهنگ بودند که من و شما را بدون اطلاع قبلی رودرو قرار دادند.
رویانیان: بله،‌قبل از تماس هم به بنده نگفته بودند که قرار است با شما مباحثه کنم.
مجری: بله، البته رادیو گفتگو. ما هم خوشحالیم که آقایان هاشمی و رویانیان هم به عنوان مسئول معتقدند که می‌توان این مشکل را با آرامش حل کرد.
هاشمی: دقیقاً همین‌طور است، ما مشکل شخصی با هم نداریم. در کنار تأمین سایر موضوعات حمل‌ونقل، باید واگن‌های مترو هم تأمین شود. این‌ها نیاز به بحث و بررسی ندارد، ‌ولی مطمئناً نمی‌توان با 150-100 مییارد تومان مشکلات مترو تهران را حل کرد.
رویانیان: بله، ‌ولی به هر حال باید طوری مدیریت کنیم که یا بودجه را افزایش دهیم یا ارزش افزوده آن‌را با استفاده از راه‌کارهای مختلف افزایش دهیم، یا این‌که تحمل کنیم تا موانع پیش‌رو برداشته شود.
هاشمی: اصلاً هیچ مشکلی برای تأمین واگن وجود ندارد، هم تخصص، هم اشتغال و هم کارخانه‌اش در کشور وجود دارد. لازمه‌اش این است که یک پولی به این کارخانه‌ها تزریق شود چه از طریق وام بانکی و چه از طریق بودجه‌های دولتی یا از هر طریقی که شما صلاح می‌دانید.


مشخصات مدیر وبلاگ
لوگوی وبلاگ

بایگانی
عناوین یادداشتهای وبلاگ
دسته بندی موضوعی
جنگ ، انتخابات ، اینجا ، باز باران ، باز هم پراید ، بز درون ، بستنی ، بگذر از نی،من حکایت میکنم ، بوگاتی ، پایان ریاست جمهوری احمدی نژاد ، پراید ، پرایدو ، پیرمرد ، ترانه خوشه ای ، تهران ، جایزه صلح نوبل ، 405 ، اخطاریه ، از فرصت ها استفاده کنید! ، ازدواج من ، اسکندرمقدونی ، جک ، چلو کباب ، چند نکته ظریف ، چنگیزخان ، خاطرات جبهه ، خاطرات خواستگاری ، خاطرات روزانه ، خاطرات شاه ، خاطرات هاشمی ، خداوند خر را آفرید ، خداوندا ، خدایا شکر ، خدمتگذار ، خر شیطون ، خمس و زکات و برنج محسن ، خواستگاری ، خودرو وطنی ، خودروساز دولتی ، داستان مجسمه ، داستان همکلاسی ، در یخچال ، دزدی و خان زند ، دستاوردهای ، دولت ، دیو گرانی ، رئیس جمهور ، رئیس جمهور سابق ، راه ، روزگار نامراد ، روزنامه نگاران منتقد دولت عقده ای هستند !!! ، ریاست جمهوری ، ریاضیات فریبنده!!! ، زن مرد الاغ !!!!!!!!!!!!! ، زنها ، ساقی کوثر ، سایپا مطمئن ، سایپا نامطمئن ، سخنگوی دولت ، سخنی از علی ، سفره خالی ، شاکیان موسوی ، شعر انتظار کنونی ما!!!!!!! ، شیرینی ، شیشه ی نازک تنهایی من (سهراب علاف) ، طنز سیاسی ، طنز سیاسی 1389 ، طنز فرشته نگهبان ، عاقبت درس نخواندن ، عشق و پراید ، عموسبزی ، عید غدیر امیر المومنین ، غرور - دروغ - عشق ، فحش ، فرق بین ... ، فروشنده جوان ، فهمیدن تو..... ، قاچاق فروشی ملا نصرالدین ، قضیه ابن ملجم ، قیمت گذاری خودرو ، کریستف کلمب ، کل کل شاعرانه ، گرون ترین تابوت دنیا ، گشت ارشاد ، گوجه ، ما و صدا و سیما ، متلک خوشه ای ، محرم ، مزایای اینترنت کم سرعت ، من و رئیسم ، مناظره ، نشانه های زن و شوهر! ، نیو پراید ، همسر ، هوش خران ، هیچ کس تنها نیست ، و پراید ، وانت پراید ، وطن یعنی ، یا فاطمه .... ،
آمار وبلاگ
بازدید امروز : 56
بازدید دیروز : 69
کل بازدید : 132838
کل یاداشته ها : 96

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ        
       
Reba.ir